نتایـج موفقیـت آمیز روزهای نفسگیـر مذاکرات ژنـو

نتایـج موفقیـت آمیز روزهای نفسگیـر مذاکرات ژنـو

نتایـج موفقیـت آمیز روزهای نفسگیـر مذاکرات ژنـو


  سرانـجام، ایـران و گـروه 1+5 به توافـق رسیدنـد

وزیـران خارجـه ایـران و آمریـکا مقابل دوربیـن دست دادنـد

اگر توافق اولیه 4  روز مذاکرات در نخستین ساعات روز تاریخی 24 نوامبر 2013(3 آذر 92) صورت نمی گرفت  تمامی تلاش ها و مذاکرات سخت و فشرده اعضای گروه 1+5 و تیم ایرانی حاضر در مذاکرات  هسته ای ژنو بر باد می رفت، اما به نظر می رسد توافق تاریخی بامداد 24 نوامبر می  تواند خستگی همه آن سختی ها را از تن تیم های مذاکره کننده بیرون کند و همه طرف ها  شادمان از حصول به یک نتیجه دستکم راضی کننده به پایتخت هایشان برگردند. تصاویر زیر  گوشه ای از هزاران عکسی است که در 4 روز گذشته از سوی عکاسان خبرگزاری های مختلف  حاضر در مذاکرات ژنو 3 به ثبت رسیده است.

به گزارش  عصرایران، سرانجام بعد از سخت ترین و نفس گیرترین مذاکرات دیپلماتیک، ایران و 1+5  در ژنو به توافق رسیدند. بدین ترتیب بن بست ایجاد شده در پرونده هسته ای کشورمان،  گشوده شد و راه برای کاهش تحریم ها هموار گردید. بر اساس توافق ایران و گروه 1+5،  ایران حق دارد در خاک خود غنی سازی کند. تا پیش از این، طرف های مذاکره، به ویژه  آمریکا و فرانسه، به شدت با غنی سازی در ایران و به رسمیت شناختن آن، مخالفت می  کردند. با این حال در سند مورد توافق، این حق به طور رسمی و کتبی مورد پذیرش قرار  گرفته است. با این حال، ایران به مدت شش ماه، غنی سازی در سطح 20 درصد را متوقف می  کند و در عین حال فعالیت در سایت های هسته‌ای اراک، نطنز و فردو ادامه پیدا می‌کند.

در مقابل، تحریم  نفتی ایران متوقف‬ و ‫فروش نفت در سطح فعلی حفظ می شود‬ و ‫تحریم پتروشیمی به طور  کامل رفع می شود‬. همچنین تحریم صنایع خودروسازی، ‫طلا و فلزات گرانبها‬، ‫تحریم  های بیمه و حمل و نقل کلا برداشته می شود‬، ‫حق غنی سازی به طور رسمی در عمل و  گفتار حفظ می شود‬ و ‫ساختار برنامه هسته ای به طور کامل حفظ می شود. همچنین بخشی  از دلارهای نفتی ایران آزاد و به کشور بر می گردد. براساس متن توافقنامه ژنو، ایران  می تواند به 7 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده خود در بانک های جهان دسترسی پیدا  کند.

 

 

ظریف در فیس بوک  اش نوشت: دوستان سلام ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران  عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و  مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت ها ادامه خواهد  یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی  ضروریست. قرار است مقامات ایران و 1+5، به مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو رفته و  توافقنامه را رسما امضا کنند.

 - ظریف در کنفرانس  خبری: مهم‌ترین بخش تفاهم به رسمیت شناختن غنی‌سازی ایران است. ما باید براساس اصول  برابری، احترام متقابل و نفع مشترک برای پایان دادن به بحران غیرضروری حرکت کنیم.  روزهای سختی را پشت سرگذاشتیم. برای حل موضوعی که سال‌ها مورد مذاکره بود به پیش  می‌رویم با توجه به احترام متقابل و برابری باید به یک بحران غیرضروری براساس  احترام به حقوق ایرانی‌ها و برداشتن هرگونه تردیدی نسبت به برنامه هسته ای صلح‌آمیز  ایران حرکت کرد.- ظریف: این اولین  قدم برای رسیدن به هدف اصلی است. ما باید براساس اصول برابری، احترام متقابل و نفع  مشترک برای پایان دادن به بحران غیرضروری حرکت کنیم. آماده هستیم که احترامی که از  دست داده بودیم را احیا کنیم‎ و حق و شان خود را داشته باشیم. کمیته مشترکی تشکیل  داده‌ایم که به اجرای توافق‌ها نظارت می‌کند. جهتی که پیشبرد ما را مدیریت کند تا  بتوانیم اعتماد ایرانی‌ها را به دست آوریم.

- وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که ان. پی. تی به حق غنی‌سازی اشاره‌ای  نکرده است گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد. برنامه هسته ای ایران  صلح‌آمیز است و این شناسایی در آن آمده است وقتی که درباره برنامه هسته ای صلح‌آمیز  صحبت می‌شود. منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست. این اولویت حفظ خواهد شد و ما این  موضع را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم. امنیت منطقه ما و همسایگان ما همیشه حفظ خواهد  شد.

- اوباما: ما تلاش کردیم جلوی مسیر احتمالی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را  بگیریم و با این توافق در ماههای آینده و برای نخستین بار در سالهای گذشته، برنامه  هسته ای ایران پیشرفت نخواهد کرد. تحریم ها تاثیر گذاشتند و با روی کار آمدن آقای  روحانی رایزنی های بسیار فشرده ای با ایران داشتیم و امروز دیپلماسی راهی را در  برابر ما گشود.

- اوباما: در برابر ما بخشی از تحریم ها را به حالت تعلیق در می آوریم و این می  تواند آغازی برای تعامل ایران و جامعه جهانی باشد. در نهایت این دیپلماسی است که می  تواند ما را به نتیجه برساند. گام اولی که امروز به آن رسیدیم، مهمترین پیشرفتی است  که ما در برابر برنامه هسته ای ایران داشتیم.
جزئیاتی از  توافق ژنو به روایت محمد جواد ظریف
تحریم های بانکی  در بسیاری از موارد که فشارهایی در حوزه معاملات بانکی به ایران وارد می شد کاسته  خواهد شد و در برخی موارد امکان نقل و انتقال پول ایران فراهم می شود. ظرف دو سه  هفته تا شروع سال نو مسیحی این برنامه ها اجرایی می شود.

عصرایران - وزیر امور خارجه ایران بعد از پایان مذاکرات ژنو، در جمع خبرنگاران حاضر  شد و با گفتن این جمله که از دوستان ایرانی اجازه می خواهم به احترام بقیه انگلیسی  صحبت کنم، نکاتی را درباره توافق صورت گرفته مطرح کرد. اهم سخنان محمد جواد ظریف به  نقل از مهر شرح زیر است:

- تشکر بسیار از دولت سوییس برای مهمان نوازی و سازمان ملل و خانم اشتون

- توافق امروز چند حوزه مهم دارد مهم تر از همه این است که برنامه غنی سازی ایران  به رسمیت شناخته شده است. مراکز غنی سازی تعطیل نخواهد شد، برنامه آب سنگین ما با  همین وضعیت کنونی ادامه پیدا می کند و هیچ ماده ای از کشور خارج نخواهد شد. در عین  اینکه تحریم ها کاهش می یابد و منابع مالی ایران که از دستیابی به آن جلوگیری شده  بود، برمی گردد. این برنامه ادامه خواهد داشت.

این برنامه عمل در چهار صفحه است که متن انگلیسی آن بند ندارد و در سه مرحله اهداف،  اقدامات متقابل اولیه و گام نهایی طراحی شده است که هم در قسمت اهداف و هم در قسمت  گام نهایی برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است. امروز شاهدیم که مقاومت  مردم ایران به ثمر نشسته است. هر چند مذاکرات دشوار بود ولی آنها نهایت به این  تصمیم رسیدند که تنها راه برخورد با ملت ایران احترام متقابل است.

- در صورت دیدن هر گونه بدقولی و نقض عهد می توانیم به گذشته بازگردیم. ما یک طرفه  تعهدات را اجرا نمی کنیم و همه اقدامات قابل بازگشت است. ما با هدف رسیدن به یک راه  حل جامع وارد شدیم در عین حال آمادگی داریم تا اگر دیدیم طرف مقابل از این فرصت  استفاده کند به عقب برگردیم. فکر می کنم آنها از پنجره ای که انتخابات ایران باز  کرد به نحو احسن استفاده کنند.

- کمیته مشترک ایران و 1+5 بر روند اجرای توافق نظارت می کند.

- این توافق یک شروع جدی است برای شش ماه آینده و مذاکراتی که به سمت رفع کامل  تحریم ها و در عین حال غنی سازی اورانیوم 5 درصدی ادامه پیدا می کند.

- تمام تلاش های رژیم صهیونیستی برای وارونه نشان دادن برنامه هسته ای ایران و چهره  ایران به تدریج خنثی می شود، آثار اولیه را در حرکت امروز مشاهده کردیم و دیدیم  قدرتی که ادعا می کرد می تواند بر افکار عمومی کنترل داشته باشد عقب رانده شد.

- در پاسخ به این سئوال که جان کری در اظهاراتش گفته است که حق غنی سازی ایران را  به رسمیت نمی شناسد: "این سند غنی سازی ایران را به رسمیت می شناسد، ضرورت دارد  کشورهایی که بر مردم ایران فشار وارد کرده بودند فشارها را متوقف کنند و این سند  نشان می دهد که این فشارها در سراشیبی حق غنی سازی در معاهده ان پی تی به رسمیت  شناخته شده است و به طور کلی هیچ جای معاهده درباره نیروگاه یا رآکتور هسته ای صحبت  نشده است بنابراین این فضاسازی ها مغلطه است چرا که حق غنی سازی ایران در ان پی تی  به رسمیت شناخته شده است؛ البته تصویری که آمریکا از ان پی تی دارد مورد قبول همه  کشورها نیست. نباید این مسائل ما را از اصل موضوع دور کند.

- طبق این توافق هیچ تحریمی اضافه نخواهد شد و تحریم های موجود به سمت کاهش پیش  خواهد رفت.

- با این توافق امکان دسترسی ایران به منابعی که به طور غیر قانونی سلب شده بود  فراهم می شود و این روند بلافاصله بعد از اجرای توافقنامه که با فراهم شدن شرایط  احتمالا دو تا سه هفته طول خواهد کشید، آغاز خواهد شد.

- در این سند کاملا ذکر شده است "حفظ برنامه غنی سازی ایران" و از طرف دیگر "رفع  همه تحریم های دوجانبه چند جانبه و تحریم های بین المللی" به عنوان دو گام نهایی  است.

- تحریم هایی مثل تحریم پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها و همچنین خودرو کاهش خواهد  یافت و هر گونه تحریم جدیدی متوقف می شود به عبارتی تحریم جدید ایجاد نخواهد شد و  برخی تحریم ها افزایش پیدا نمی کند.

- منابع بانکی ایران که از گذشته محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می گیرد و  تحریم ها در سراشیبی قرار خواهد گرفت، ما در مسیری قرار گرفته ایم که این امید وجود  دارد که تحریم ها به طور کامل برداشته شود.

- در مرحله نخست بحثی درباره پروتکل الحاقی نمی کنیم البته صحبت در این مورد منوط  به نظر مجلس شورای اسلامی است و در مرحله نهایی هم بحث در مورد پروتکل الحاقی را  موکول به تصمیم مجلس می دانیم. در مرحله اول همکاری ها با آژانس ادامه می یابد و  برخی نگرانی ها رفع می شود.

- در حوزه نطنز و فردو شمار سانتریفیوژها باقی خواهد ماند و مواد 5 درصد ما حفظ  خواهد شد همچنین به غنی سازی 20 درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز داریم که این  روند هم بر اساس برنامه هایی که داشته ایم، ادامه پیدا خواهد کرد.

- تحریم های بانکی در بسیاری از موارد که فشارهایی در حوزه معاملات بانکی به ایران  وارد می شد کاسته خواهد شد و در برخی موارد امکان نقل و انتقال پول ایران فراهم می  شود. ظرف دو سه هفته تا شروع سال نو مسیحی این برنامه ها اجرایی می شود.

- فراموش نکنیم تاریخ پرتنشی با ایالات متحده آمریکا داشته ایم و داریم. مردم ما  اعتمادی به دولت آمریکا ندارند و ضرورت دارد که دولت آمریکا تلاش کند به این بی  اعتمادی دامن نزند. زمان امتحان فرا رسیده است، این فرصتی برای غرب است که اعتماد  مردم ایران را به خود جلب کند و در این میان آمریکا هم برای جلب اعتماد مردم تلاش  کند.
سخنان محمد  جواد ظریف بعد از بازگشت به تهران

 وزیر امورخارجه  کشورمان در گفتگوی تلویزیونی در بدو ورود به کشور تاکید کرد: همانطور که در سند  نهایی ژنو تاکید شده همه اقدامات اطمینان‌ساز ما در صورت نقض عهد طرف مقابل به سرعت  قابل بازگشت است. البته امیدواریم که به این اقدامات نیاز پیدا نکنیم چرا که  معتقدیم تعامل و همکاری بهترین شیوه برای نیل به اهداف است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در بدو ورود به  فرودگاه مهر آباد در پاویون دولت در ارتباط مستقیمی که با خبر سراسری ساعت 21 شبکه  اول سیما برقرار شد گفت: در ابتدا یاد و خاطره شهدای برنامه سرافراز هسته ای جمهوری  اسلامی ایران را گرامی می دارم و از مقام معظم رهبری برای حمایت همیشگی و رهنمودهای  ارزشمندشان تشکر می کنم.
ظریف افزود: از  ریاست محترم جمهوری و نیز از همه مسئولین گذشته برنامه هسته ایران و مسئولین سابق  مذاکرات هسته ای، از دولت های گذشته و همچنین از مجلس و نمایندگان عزیز نیز تشکر و  قدردانی می کنم. وی افزود: بیش از همه این ها قدردان مردم بزرگوار کشورم هستم زیرا  که مردم ما به دنیا نشان دادند که با زبان فشار و تهدید نمی توان با آن ها سخن گفت.  تنها زبان صحبت با ملت من زبان احترام است و مردم ما نشان دادند که حاضرند در برابر  موضع احترام از موضع احترام صحبت کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال گوینده خبر سراسری در خصوص تضمین اجرای  توافق ژنو گفت: بزرگترین تضمین این توافق نامه این است که طرف غربی همه راه های غلط  علیه ملت ما را طی کرده و به نتیجه نرسیده اند. اکنون خود آن ها هم می دانند که  منافع آن ها ایجاب می کند تا مسیر غلط گذشته را اصلاح بکنند.

ظریف با بیان این  که ما هنوز در ابتدای راه هستیم با این حال تصویر جدی ای از نهایت مذاکرات نیز در  دست است تاکید کرد: دستاورد بزرگ ایران هم این است که در متن توافقنامه هم در بخش  ابتدای راه و هم در تصویر نهایی غنی سازی جزء برنامه قطعی ایران قید شده است. وی  افزود: طبق توافقنامه حتی یک گرم از مواد هسته ای از ایران خارج نشده و هیچ کدام از  تاسیسات هسته ای کشورمان تعطیل نخواهد شد.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان این که ایران برنامه نظامی را مغایر دیدگاه دینی و  ملی خود می داند تصریح کرد: فتوای رهبر معظم انقلاب در نفی تسلیحات هسته ای مهمترین  سند در دکترین نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی است و ایران هیچ مشکلی برای اثبات این  موضوع ندارد.

ظریف در پاسخ به  این سوال که زمان بندی اجرای این توافقنامه به چه صورت است گفت: شاید تا پایان سال  مسیحی، البته حتما نمی شود همه موارد توافقنامه را در یک مرحله اجرا کرد. مرحله اول  طبق توافقنامه یک مرحله شش ماهه است. ممکن است برخی برنامه ها تقدم داشته و برخی  دیگر پس از اجرای برنامه های مقدماتی اجرا شود ولی هرگونه اقدام در اجرای توافقنامه  به صورت کاملا جدی و متوازن خواهد بود. وی افزود: همزمان ما آمادگی داریم از همین  فردا مذاکرات برای مرحله نهایی توافقنامه هسته ای را آغاز کنیم.

وزیر امورخارجه کشورمان مرحله نهایی توافق هسته ای ایران و شش کشور را پر اهمیت  دانست و گفت: در مرحله نهایی حق هسته ای ایران به صورت کامل به رسمیت شناخته شده و  همه تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران به صورت کامل برداشته خواهد شد.
ظریف در خصوص  ابهامات درباره حق غنی سازی تاکید کرد: در سند کنونی در دو جا تاکید شده است که هیچ  راه حلی بدون برنامه غنی سازی وارد مرحله اجرایی نمی شود و ما طبق همین موضوع  آمادگی داریم وارد مرحله اجرای این قسمت از موافقت نامه و شروع مذاکرات برای تفاهم  برای مرحله بعد بشود.

در ادامه گوینده خبر سراسری ساعت 21 رسانه ملی از ظریف پرسید با توجه به سابقه طرف  مقابل و بی اعتمادی ای که نسبت به کشورهای غربی وجود دارد چه تضمینی است که آمریکا  و اروپا به تعهدات خود در این توافق نامه عمل کنند که ظریف در پاسخ به این سوال  گفت: بزرگترین تضمین اراده قاطع ملت ایران است.
وی افزود: مردم  ایران در برابر هر گونه فشار و هر روشی که مبتنی بر احترام به حقوق قطعی آنان نباشد  کوتاه نخواهند آمد. ظریف افزود: تضمین دیگر شکست های پی در پی طرف غربی در طی راه  های اشتباه در تحرم و تهدید ملت ایران است. تنها راه برون رفت همکاری و اجرای  تعهدات است.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: البته همانطور که در سند نهایی ژنو تاکید شده  همه اقدامات اطمینان‌ساز ما در صورت نقض عهد طرف مقابل به سرعت قابل بازگشت است.  البته امیدواریم که به این اقدامات نیاز پیدا نکنیم چرا که معتقدیم تعامل و همکاری  بهترین شیوه برای نیل به اهداف است.

وی در پایان تاکید کرد: معتقدیم بهترین راه برای حراست از دستاوردهای هسته ای و خون  شهدای عزیز دانش هسته ای کشور تعامل سازنده با دنیا با بهره گیری از هدایت های  رهبری معظم انقلاب و حمایت های مردم بزرگوار کشورمان است. باز هم تاکید می کنم هیچ  تردیدی نیست که راه بازگشت از تعهدات در صورت نقض عهد طرف مقابل فراهم است.

امید وارم از مطالب استفاده کرده باشید و نظر یادتون نره !

+کپی اکیدا ممنون مگر بازکر منبع:faraveb.loxblog.com




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : یونس لطفی
تاریخ : دو شنبه 4 آذر 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: